اولین نمایشگاه کتاب وعکس در کابل و فراه گشایش یافت
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

اولین نمایشگاه کتاب وعکس در کابل و فراه گشایش یافت

 شهرکابل، فراه (پژواک، ٢٦ ثور٩١): اولين نمايشگاه کتاب تحت عنوان "هفتۀ کتاب" به منظور ترويج و گسترش کتابخوانى در کابل و نمایشگاه عکسِ فوتو ژورنالیستان زون غرب، در ولايت فراه افتتاح شد.

دراين نمايشگاه، حدود يکهزار عنوان کتاب شامل ٣٠ هزار جلد، از ١٥ ناشر به نمايش گذاشته شده است.

اين نمايشگاه، که امروز (٢٦ ثور) در مقبرۀ تيمورشاه شهر کابل، افتتاح گرديده، شامل ١٥ غرفه ميباشد و در آن  کتاب هاى علمى، فرهنگى، تاريخى، ادبى و کتاب براى اطفال به نمايش گذاشته شده است.

نمايشگاه، براى يک هفته به روى علاقمندان باز است.

دين محمدمبارز راشدى معين نشراتى وزارت اطلاعات و فرهنگ، هدف از برگزارى هفتۀ کتاب را به دسترس قراردادن کتاب براى علاقمندان و ترويج کتابخوانى در کشور خوانده، به آژانس خبرى پژواک گفت که در ساير ولايات نيز با برگزارى نمايشگاه هاى کتاب، از اين هفته تجليل به عمل خواهد آمد.

راشدى علاوه کرد که  آنان در نظر دارند تا سال هاى آينده، هفتۀ کتاب را پررنگ تر برگزار نمايند.

وى علاوه کرد: با آنکه تاچند سال گذشته، هيچ ناشرى در کشور فعاليت نداشت؛ اما اکنون ناشران زيادى فعاليت مى نمايند که  ٥ تا ٦ ناشر، آثارى را که نشر مينمايند، به گونۀ استندرد ميباشد.

معين نشراتى وزارت اطلاعات و فرهنگ، از تعداد کتاب هاى چاپ شده در کشور ابراز بى خبرى کرد و گفت: ناشرانى که از اين وزارت جواز کسب ميکنند، تعهد ميسپارند که چهار شماره از  آثار چاپ شدۀ شان را به وزارت براى آرشيف بياورند؛ اما اين کاررا هم عملى نکرده اند تا آنان آمار دقيقى از نشر کتاب ها در کشور داشته باشند.

از جانب ديگر، با آنکه ناشران، برگزارى چنين نمايشگاه ها رابراى ترويج کتابخوانى موثر ميدانند؛ اما از کتاب هايى که بصورت قاچاق وارد کشور ميشود، نگرانى دارند.

اجمل عازم رئيس نشرات عازم که در اين نمايشگاه اشتراک دارد، گفت بيشتر کتاب هايى که در بازار به فروش ميرسد و کيفيت نشر هم ندارد، بصورت قاچاق در خارج از کشور چاپ ميگردد؛ بدون آنکه ناشر و صاحب اثر از آن خبر داشته باشد.

وى افزود: هرگاه که کتاب براى بار اول چاپ ميشود، از روى آن کاپى شده و بدون اجازۀ صاحب اثر، چاپ  و در بازار توزيع ميگردد.

عازم، نداشتن جاى را يکى از مشکلات عمدۀ کتابفروشان دانست و گفت: "اکنون براى ما در ساحۀ جوى شير، جاى داده اند که مناسب نيست و هيچ گذر مردم هم نيست، به جز اينکه موترها با سرعت ازآنجا عبور ميکنند."

اما معين نشراتى وزارت اطلاعات و فرهنگ ميگويد که اکنون، آنان با کمبودجاى مواجه هستند تا جاى مناسب را براى کتابفروشان تخصيص دهند.

گفتنى است که افغانستان، در نمايشگاه بين المللى کتاب درايران، دربين ٧٧ کشور مقام اول را کسب نمود.

اين نمايشگاه، به مناسبت هفتۀ بين المللى کتاب از ١٤ ثور تا ٢٤ ثور در تهران پايتخت ايران برگزار شد که در آن، کتاب هاى مختلف ٧٧ کشور  در ٢٠٠ غرفه به شمول يکهزار عنوان کتب مختلف از افغانستان در بخش هاى تاريخ، سياست، فرهنگ و غيره که تعداد آن به ده هزار جلد مى رسيد، دريک غرفه به نمايش گذاشته شده بود، که در کنار ديگران، ٦٠ هزار مهاجر افغان در ايران نيز از غرفۀ افغانستان ديدن کردند.

امروز اولین نمایشگاه عکسِ فوتو ژورنالیستان زون غرب، در ولايت فراه نيز برگزار شد.

این نمایشگاه، از طرف دفتر ساحوى ملل متحد (یوناما) در تالار همایشات کوپراتیف های دهقانی شهر فراه با حضورخبرنگاران و تعدادى از مقامات و مسوولین دولتی، افتتاح گرديده و برای یکماه به روی بازدیدکنندگان به شکل رايگان باز خواهد بود.

فریدون "پویا" مسوول بخش مطبوعاتی دفتر یوناما در زون غرب، هدف از برگزاری نمایشگاه را تغییرات مثبت ده سال اخیرى که در این حوزه صورت گرفته، دانسته به پژواک گفت: در این نمایشگاه ٣٠ قطعه عکس که توسط شش فوتوژورنالیست حرفوی زون غرب، با تکنیکهای ویژه از کار روزمرۀ مردم اين حوزه گرفته شده، به نمايش گذاشته شده است.

پویا علاوه نمود که برگزاری چنین نمایشگاه ها، برای نخستین بار در این ولایت نشان میدهد که وضعیت امنیتی در فراه بهتر شده و از سوى ديگر، چون تالار همایشات کوپراتیف های دهقانی فراه، یکی از بزرگترین تالارها برای مراسم عروسی نيز است، صدها تن از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

فریداحمد ایوبی رئیس اطلاعات و فرهنگ فراه نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه؛ گفت که ژورناليستان فراه، تعداد زیادى از عکس ها را با تکنیکهای عکاسی در آرشیف دارند و اميدوارند که با حمایت مقام ولایت و دفتر یوناما، در آیندۀ نزدیک بتوانند نمایشگاه مشابهى را از عکس ژورناليستان خودِ این ولایت نيز برگزار نمایند.

داکتر محمداکرم خپلواک والی فراه که این نمایشگاه را افتتاح نمود؛ گفت که برگزارى نمایشگاه عکس، میتواند مردم و آبدات باستانی و محلات تفریحی کشور را برای سایر جهانیان معرفی کرده و باعث تشویق توریستان برای دیدن از کشور گردد.

خپلواک خاطرنشان کرد که فراه، تعداد زیادى آبدات تاریخی، محلات تفریحی و سوژه های خوبی برای عکاسی دارد که تا بحال به نمایش گذاشته نشده است و ژورنالیستان فراه، باید رسالت خود را دراين مورد ايفا کنند؛ مقام ولایت با آنان همکاری خواهد کر


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب